top of page

Osteopatia on kehitetty Yhdysvaloissa. Vuonna 1874 Andrew Taylor Still (1828-1917) toi julkisuuteen kehittämänsä uuden hoitomuodon, jonka hän nimesi osteopatiaksi. Englantilainen fysiologi John Martin Littlejohn (1865-1947) toi osteopatian Eurooppaan. Hän kiinnostui osteopatiasta saatuaan avun keuhkotautiinsa tohtori Still´lta ja ryhtyi Stillin oppilaaksi. John Martin Littlejohn luki itsensä lääkäriksi ja tutki ihmiskehon mekaniikkaa sekä mekaniikan lainalaisuuksia. Hän kehitti osteopatian mekaanisia perusteita ja malleja, sekä loi osteopatialle teoreettisen pohjan. Osteopatian teoreettinen pohja nojaa vankasti ihmiskehon fysiologian ja anatomian periaatteisiin. Littlejohnin ohella lukuisat muut 1900-luvun alun ja puolivälin fysiologian vaikuttajat (mm. Harrison Fryette) ja osteopatian kehittäjät ovat vaikuttaneet osteopatian tieteeseen perustuvan teoriapohjan kehittymiseen. Osteopatia onkin kokonainen hoitofilosofia, eikä sitä tulisi tarkastella vain yksittäisenä hoitomuotona tai yhtenä ns. vaihtoehto-hoitona.

Littlejohnin oppilas englantilainen John Wernham (1907-2007) on yksi merkittävimpiä Stillin hoitofilosofian seuraajia. Wernham teki hoitoja ja opetti klassista osteopatiaa lähes 100-vuotiaaksi. Klassisen osteopatian toi Suomeen Wernhamin oppilas Christer Pellas, joka aloitti osteopatia-opetuksen Suomessa vuonna 1988. Nykyään klassista osteopatiaa voi opiskella Suomessa Osteopatiakoulu Atlaksen 4-vuotisessa koulutusohjelmassa. Tämän lisäksi osteopatiaa voi opiskella Suomessa Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Atlaksesta ja Metropoliasta valmistuvat osteopaatit ovat oikeutettuja Suomen osteopaattiliiton jäsenyyteen ja ovat Valviran rekisteröimiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

Hoitofilosofia

Osteopaattinen hoitofilosofia kuvaa filosofiaa osteopaattisen hoidon vaikuttavuuden taustalla. Yksilön terveyden ja tasapainon kannalta kaikkein merkittävintä ovat elintavat ja ravinto. Tasapainoinen ravinto ja aktiivinen, liikunnallinen elämäntapa, jossa yhdistyy sopiva kuormittavuus, haastavuus ja elämän hallinta ovat avain myös onnistuneelle osteopaattiselle hoidolle - Niin kuin elämälle yleensä.

Find it, fix it, leave it - eli etsi häiriö, korjaa se ja anna kehon itseparantavien voimien hoitaa paranemien. Hoitaja vain antaa kehon voimille vapauden toimia.

1. Keholla on itseparannuskyky sairauksia vastaan ja pyrkimys häiriöstä takaisin tasapainoon

2. Häiriötön hermoviestintä on terveyden edellytys

3. Häiriötön nestekierto ja aineenvaihdunta takaavat kehon puhdistumisen kuona-aineista sekä ravinnon ja energian pääsyn kehon jokaiseen soluun

4. Terve keho tuottaa kaiken tarvitsemansa energian ja kemialliset aineet elämän ylläpitämiseksi

5. Manuaalisesti kehon toimintoja aktivoimalla ja korjaamalla häiriötilat, näitä itsesäätäviä voimia voidaan tasapainoittaa

Osteopaattinen Hoito

Osteopaattinen hoito tähtää kehon sisäiseen tasapainoon ja luonnolliseen liikkuvuuteen.

Mihin osteopaattinen hoito perustuu?

Luut, nivelet, nivelsiteet, jänteet, sidekudokset, kalvot, lihakset, sisäelimet ja rauhaset muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden. Muutokset kehon asennossa, liikkuvuudessa ja tasapainossa häiritsevät hermoviestintää ja nestekiertoa vaikuttaen näiden rakenteiden toimintaan, jotka puolestaan edelleen muuttavat hermoviestintää, nestekiertoa ja aineenvaihduntaa aiheuttaen kompensatorisia jännityksiä ja lukkiumia vaikuttaen mm. immuunipuolustukseen altistaen sairauksille. Jokainen häiriö selkärangan alueella vaikuttaa kehon toimintaan aiheuttaen muutoksia muiden kehon osien toiminnassa. Tämä voi näkyä esimerkiksi alentuneena liikkuvuutena, hermoviestinnän muutoksina ja nestekierron muutoksina sisäelimissä tai muissa kehon kudoksissa aiheuttaen häiriöitä, jotka ilmenevät oireina. Pienikin häiriö kehon toiminnassa häiritsee kokonaisuuden toimintaa. Osteopaatti vaikuttaa kehoon rytmisellä liikkeellä, joka voi, tilanteesta riippuen, olla hyvin hienovaraista tai laajempaa ja mekaanisempaa. Kuitenkin rytmissä hyödynnetään hoidettavan kehon omaa rytmiä, mikä tekee hoidosta miellyttävää ja tehokasta. Hoidolla vaikutetaan ensimmäisenä häiriössä olevan alueen liikkuvuuteen ja aineenvaihduntaan. Oireen taustalla oleva alue ei useinkaan ole sama kuin alue, missä oire ilmenee. Tämäkin seikka tekee hoidosta miellyttävää ja turvallista, sillä esimerkiksi kipeää niskaa ei aleta vääntelemään tai suoraan käsittelemään, vaan sille annetaan mahdollisuus toimia normaalisti ja tasapainoisesti, joka puolestaan lievittää oireen. Näin paraneminen alkaa sisältäpäin ja hoitotulos on pysyvämpi.

Tavoitteena hoidossa on elinvoiman lisääminen ja kehon omien säätely- ja paranemismekanismien voimistaminen.

Keholla on kyky parantaa itse itsensä, kun annamme sille mahdollisuuden.

Fyysisten ongelmien lisäksi myös mieli usein tasapainoittuu ja hoidettava voi löytää todellisen minänsä kehollisen ja psyykkisen itsetuntemuksen lisääntyessä.

Kauanko hoito kestää?

Hoito-aika määräytyy hoidettavan ongelman ja asiakkaan mukaan. Tyypillisesti hoito-aika on n. 20 - 40min. Hoidon ajallinen kesto ei ole merkittävä, vaan muutos, jonka hoito on saanut aikaan hoidettavan fysiologiassa.

Mitä osteopatialla voidaan hoitaa?

Osteopaattinen hoito ei ole vaihtoehto koululääketieteelliselle hoidolle, vaan hoito suunnitellaan tukemaan sitä ja osteopaatti ohjaa tarvittaessa potilaan lääketieteellisiin tutkimuksiin ja hoitoon. Osteopatialla voidaan hoitaa esimerkiksi selän, niskan ja raajojen kipuja, jännityksiä ja jäykkyyksiä, nivelongelmia, välilevyvaivoja, hermoston kiputiloja kuten iskias- tai rannekanava-oireyhtymää, liikunnallisia ongelmia, tapaturmien ja urheiluvammojen jälkitiloja, päänsärkyä, migreeniä, poskiontelotulehduksia, hengitystieongelmia ja astmaa, ryhtihäiriöitä, stressiä ja väsymystä sekä raskauden aikaisia ja synnytyksen jälkeen ilmeneviä selkä- ym. ongelmia. Useimmiten ihmiset hakevat osteopaattista hoitoa tuki-ja liikuntaelinvaivoihin. On kuitenkin hyvä muistaa, että oireilu on viesti kehon itseparantavilta voimilta kertoen, että tasapaino on järkkynyt ja keho tarvitsee apua. Oireilua ja kehon avunhuutoa ei välttämättä tarvitse odottaa tullakseen hoitoon osteopaatille, sillä kehoa voidaan auttaa ylläpitämään terveyttä ja tasapainoa jo ennen oireiden ilmaantumista.

Kenelle hoito sopii?

Hoito sopii kaikenikäisille. Hoitotapa valitaan asiakkaan ongelman, terveydentilan ja iän mukaan. Esimerkiksi rappeumasairauksia kuten osteoporoosia ja reumaa hoidettaessa kehon toimintaa ja aineenvaihduntaa aktivoidaan pehmeillä ja turvallisilla menetelmillä. Hoitoon on siis turvallista tulla, eikä se tuota kipua. Asiakkaat kokevat hoidon yleensä hyvin miellyttävänä ja tehokkaana.

Hinnasto

Hoidot: 80 € / hoito

Lemmikkikulma: 90 € / hoito

(hoito sisältää tutkimuksen ja suulliset ohjeet, kesto n. 25-40 min)